tisdag 18 juni 2013

Att dra raka streck...

"För att bli en bra tecknare krävs det att du övar, övar & övar på att dra raka streck". Det tipset fick jag för några år sedan av en begåvad elev på Leksands Folkhögskola, som ägnade flera kvällar i veckan på att dra raka streck. Jag har inte övat, & jag har ärligt talat inte ritat en teckning eller liknande sedan bildlektionerna på högstadiet. Men att skapa,  att få gå loss med färg & pensel är något som jag älskar att göra. Innan har det varit att  "helmåla" möbler, så mitt senaste projekt bjöd på en riktigt utmaning. Roligt & kreativt blev det. Som sagt jag är en glad amatörmålare, har inte övat på att dra raka streck & penslarna ( om jag får skylla ifrån mig lite) var av den spretiga sortern = billiga, vilket gjorde att "husbygggarna" ( du förstår senare) troligen hade fått stå till svars inför Timell och Josefsson. Lite vint, lite spret... (.men målat  med mycket kärlek.)



Min lilla & gamla ärvda teakbyrå som numera har fått sin plats i Sveas rum har den senaste veckan varit mitt senaste projekt. Att det har tagit en hel vecka kan låta konstigt med tanke på dess storlek, men när beslutångesten om motiv skulle tas gick det någon dag " Luftballonger, hus, grafiska mönster....." = lyxproblem. Beslutet togs, penslarna gick varma och här är resultatet:




Efter flera lager vit färg, var det dags att bestämma motiv.


Varför bara bestämma sig för en sak när man kan göra flera...




Luftballonger...

hus...

& ugglor på en & samma gång

....det går ju det med!
Orginalknopparna fick ta plats igen. Jag gillar retrokänlsan som dom tillför tillsammans med benen.
Om jag är klar, ? , det återstår att se. Har lite funderingar på att stan ska byggas ut....


Nästa projekt kan bli denna fina bokhylla som jag fyndade på Ta till vara, till Svea  för 100 kr förra veckan ( den jag skulle avslöja).# älskaåtervinning! Jag har även 4 gamla köksstolar som också lockar till förändring. 
Vi får se vi får se;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar